قوانین مرتبط با فروشگاه

مقدمه

بهایاب با توسعه یک موتور جستجوی کالای قوی بدنبال ایجاد یک بازار بزرگ از فروشگاه ها است تا با ارائه حجم وسیعی از کالاها و خدمات بتواند فضا رقابتی مناسبی را برای کاربران خود ایجاد کند. به عبارتی بهایاب به کاربران خود کمک می کند، محصولاتی را که می خواهند، جستجو و مقایسه کنند و از خرید هوشمندانه خود لذت ببرند.

لازم به ذکر است که بهایاب، یک فروشگاه اینترنتی نیست، بلکه یک وب سایت اطلاع رسانی می باشد.

مقررات و رویه ها

بهایاب براساس ملاحظات موجود در قوانین عمومی جمهوری اسلامی ایران، اصول و رویه هایی را مطرح نموده که کاربر موظف به پذیرش و رعایت آن است. پس لازم است، فروشندگان محترم پیش از استفاده از بهایاب، این شرایط را به‌دقت مطالعه نمایند.

  • استفاده شما از سایت بهایاب به معنی پذیرش قوانین و مقررات و تغییرات آن است.
  • در صورتی که در آینده این اصول و رویه ها با تغییراتی مواجه شود در این صفحه بروزرسانی خواهد شد.
  • شرط اساسی جهت همکاری و ادامه فعالیت با بهایاب، التزام فروشگاه ها به قوانین جمهوری اسلامی و تجارت الکترونیک است. لازم به توضیح است که این قوانین مقدم بر قانون فروشگاه می باشد.
  • ثبت نام اولیه به منزله ی پذیرش صلاحیت نمی باشد. تایید صلاحیت فروشگاه از طریق اس ام اس یا ایمیل و یا تماس تلفنی به اطلاع می رسد.
  • اخذ نماد اعتماد الکترونیک جهت همکاری با سامانه بهایاب لازم است. در صورتی منقضی شدن نماد اعتماد الکترونیک لطفا نسبت به تمدید آن اقدام نمایید.
  • هنگامی که شما از سرویس‌‏ها و خدمات بهایاب استفاده می‏‌کنید، این ارتباطات به صورت الکترونیکی انجام می‏‌شود و در صورتی که ثبت نام شما با رعایت کلیه اصول و رویه‏‌ها باشد، شما موافقت می‌‏کنید که بهایاب به صورت الکترونیکی (از طریق پست الکترونیکی، سرویس پیام کوتاه، پنل پشتیبانی و سایر سرویس‌های الکترونیکی) با شما در ارتباط باشد.
  • مهمترین راه ارتباطی فروشگاه ها با بهایاب از طریق پنل پشتیبانی است. فروشگاهها می بایست به صورت مداوم به بررسی پنل خود بپردازند. عواقب عدم بررسی پیامها در موعد مقرر به عهده فروشگاه می باشد.
  • آدرس ایمیل و تلفن‌هایی که فروشگاه در پروفایل خود ثبت می‌کند، تنها آدرس ایمیل و تلفن‌های رسمی و مورد تایید فروشگاه است که در موارد ضروری مکاتبات و اطلاع رسانی ها از طریق آنها صورت می‌گیرد.
  • کاربران فروشگاهی می بایست با صداقت اطلاعات مورد نیاز سامانه را در اختیار بگذارند و در صورت مشاهده مغایرت و یا بروز خسارت ناشی از عدم صداقت در ارائه اطلاعات، اسناد، مدارک و سایر موارد مورد نیاز، مسئولیت با کاربر فروشگاهی می باشد. همچنین بهایاب در صورت احتمال وجود تناقض در اطلاعات، می تواند حساب کاربری آنها را مسدود نماید و اطمینان از صحت اطلاعات در بازه های زمانی مختلف نیز می تواند از کاربر درخواست ارسال اطلاعات تکمیلی داشته باشد.
  • همسانی نام فروشگاه ثبت نام شده در بهایاب و وب سایت فروشگاه از الزامات همکاری با بهایاب است.
  • بهایاب متعهد می شود در حد توان و با بکارگیری فناوری های بروز از حریم شخصی فروشگاه دفاع و از اطلاعات خصوصی فروشگاه محافظت ‏‌کند.
  • برخی از اطلاعات موجود در صفحه اختصاصی فروشگاه ها، در تمام دوران فعالیت بهایاب عمومی می باشد و برای کاربران جهت خرید مناسبتر نمایش داده می شود.
  • احراز هویت فروشگاهها در سامانه بهایاب در دو مرحله انجام می پذیرد. مرحله اول در حین ثبت نام کننده است و مرحله دوم در حین انجام فعالیت جهت جلوگیری از سوء استفاده های فضای مجازی و ... می باشد. بدین منظور فروشگاهها موظف اند در موارد لازم با بهایاب همکاری نموده در غیر این صورت قطع همکاری اتفاق خواهد افتاد.
  • بهایاب نمی توانند محصولاتی را که مغایر با قوانین جمهوری اسلامی است را در وب سایت خود به نمایش بگذارد. بنابراین تمامی فروشندگان موظف هستند تنها کالاهایی را در وب سایت فروشگاه خود ارائه دهند که با قوانین جمهوری اسلامی ایران سازگاری داشته باشد و در صورتی تخطی تمامی عواقب ناشی به عهده فروشنده می باشد.
  • مورد دیگر در تداوم همکاری با بهایاب، الزام به رعایت مطابقت اطلاعات ثبت شده کالا در سایت فروشگاه با اطلاعات کالا است.
  • با توجه به ماهیت اطلاع رسانی بهایاب و خرید مستقیم از فروشگاه، مسئولیت‌های مربوط به کیفیت، قیمت، محتوا، شرایط ارسال و همچنین خدمات پس از فروش محصول بر عهده فروشندگان است و بهایاب هیچگونه دخالتی در روند کاری فروشگاه ها ندارد و متعاقبا هیچگونه مسئولیتی در قبال عملکرد فروشگاه را نیز نمی پذیرد.
  • فروشگاهها ملزم به پاسخگویی شکایات و پیگیری سفارشات مشتریان می باشند. در صورت عدم پاسخگویی، بهایاب پیگیری سفارشات و شکایاب کاربران از فروشگاهها را نیز در راستای فعالیت خود قرار داده است و در صورت تخلف ادامه همکاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در موارد زیر فروشگاه ملزم به پاسخ گویی و رفع مشکل یا خسارت مشتری است
    • اطلاع‌رسانی نکردن شرایط ارسال و زمان ارسال و هزینه ارسال به مشتری
    • ارسال نکردن شماره سفارش و فاکتور دقیق سفارش به ایمیل و شماره همراه مشتری
    • عدم پاسخگویی و امکان ارتباط دو طرفه جهت پیگیری سفارش
    • ارسال دیرتر از زمان اعلام شده در وبسایت فروشنده
    • ارسال کالایی به غیر از کالای خریداری شده مطابق فاکتور
    • ارسال کالای معیوب
    • بسته‌بندی نامناسب و پرریسک کالا
  • فروشگاهها نمی توانند به عنوان واسطه بین بهایاب و وب سایت دیگری باشند. در صورتی که محرز شود فروشگاه علاوه بر فروش محصولات خود، عمل واسطه گری را برای فروشگاهی دیگر انجام می دهد، بهایاب حق دارد فروشگاه مذکور را غیرفعال نماید.
  • بروز بودن قیمت و موجودی محصولات‌ در بهایاب یکی از الزامات همکاری با فروشگاه¬هاست. بنابراین فروشگاهها موظف به بروز سازی مداوم این موارد هستند.
  • فروشگاهها اجازه دسترسی به اطلاعات محصولات موجود در سایت خود و همچنین نحوه نمایش آنها را به بهایاب می دهد.
  • بهایاب حق حذف و یا حفظ تمامی اطلاعات ، نظرات و مشخصات کالا ها را بر خود محفوظ می دارد.
  • تمامی نظرات در سایت دربخش نظرات کاربران ، توسط کاربران درج می شود و بهایاب هیچگونه مسئولیتی را در قبال نظرات کاربران را عهده دار نمی باشد.
  • جهت خاتمه دادن به همکاری با بهایاب می بایست فروشگاه از طریق پنل پشتیبانی درخواست خود را اطلاع رسانی تا مراتب جهت تسویه حساب و خاتمه همکاری صورت گیرد.
  • مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت درج شناسه کالا برای دسته کالاهای تلویزیون، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، جاروبرقی، کولر گازی و ماکرو فر و ماکروویو الزام آور است. نمایش این محصولات در بهایاب منوط به درج این شناسه می باشد.
  • فروشگاه مسئول حفظ و نگهداری کلمه کاربری و رمز عبور خود در سایت می باشد و در صورتی که آن را به غیر واگذار نماید، در صورت سوء استفاده از آن، مسئولیت متوجه خود فروشگاه می باشد.
  • با توجه به مسائل مختلفی در استفاده از محیطهای اینترنتی، بهایاب دسترسی مداوم و بی وقفه به سامانه را تضمین نمی نماید.
  • هرگونه اقدامی از سوی فروشگاه که منجر به ورود خسارت به شهرت، اعتبار و دارایی‌های بهایاب شود تخلف از شرایط قراردادی و قانونی تلقی خواهد شد و بهایاب این حق را برای خود محفوظ می‌داند که حساب کاربر را مسدود کند و در صورت نیاز، علیه شخص مذکور اقدام قانونی انجام دهد و خسارت و حقوق قانونی خود را مطالبه نماید.